Hieronder vind je een samenvatting van de rapportage Preventiegelden Projecten 2023. Wil je het hele rapport ontvangen? Mail naar info@ggibnijmegen.nl.

In 2023 zijn twaalf projecten gefinancierd door de preventiegelden van GGIB: Dansen is de ultieme braintraining, Fitcoins, Fitlab, Gesond & Gesellig, Jongerengroep KIEM, Kinderen voor een dag supermarktdirecteur, Liever blijven bewegen dan moe, Samen fit en gezond, Sluit die kloof, Soepie erbij, Urban Circus en Voel je goed! Dukenburg. De projecten verschillen van een dansactiviteit voor ouderen tot het uitdelen van kant-en-klare soep en pastasaus bij de Voedselbank.

Successen van projecten

Deelnemers van de verschillende projecten waren enthousiast (Dansen is de ultieme braintraining, Fitlab, Voel je goed! Dukenburg) en vonden het project van meerwaarde (Liever blijven bewegen dan moe). Een aantal projecten zorgde ervoor dat de deelnemers meer gingen bewegen (Dansen is de ultieme braintraining, Fitcoins, Fitlab, Voel je goed! Dukenburg).

Een ander project (Urban Circus) focust op mentale veerkracht en weerbaarheid van schoolverlaters. Door op hun talenten te focussen dragen ze bij aan persoonlijke groei en hopen ze te voorkomen dat de jongeren in isolement raken (Jongerengroep KIEM). Ze maken dit onderwerp ook bespreekbaar bij het publiek. Het Fitcoins-project geeft mensen die het zwaar hebben meer financiële ruimte voor boodschappen. Het project draagt bij aan een gevoel van trots in plaats van schaamte omdat ze zelf sparen voor hun producten door te bewegen.

Bij een ander project werden er wekelijks, gedurende tien weken, driehonderd gezonde maaltijden gekookt voor de Voedselbank (Soepie erbij). Ook zijn er projecten die voor bewustwording over kidsmarketing bij een supermarkt en deelnemende kinderen en ouders (Kinderen voor een dag supermarktdirecteur) en over voeding en beweging (Voel je goed! Dukenburg) hebben gezorgd. In één van de projecten is de inzet van een tolk gebruikt om materiaal te vertalen in de meest gevoerde taal van de deelnemers. Dit bleek essentieel te zijn voor zowel het werven als het binnenhouden van de deelnemers (Samen fit en gezond).

Niet alleen de deelnemers van de projecten hebben meerwaarde ervaren, ook de professionals hebben veel positieve ervaringen opgedaan (Urban Circus, Voel je goed! Dukenburg). Toekomstige diëtisten konden bijvoorbeeld leren hoe ze rekening moesten houden met de doelgroep, en de vrijwilligers hebben hun rol als zeer waardevolle toevoeging ervaren (Soepie erbij). Ook medewerkers van Bindkracht10 kunnen, door middel van een ontwikkelde train-de-trainer module, voor lange termijn ingezet worden (Sluit die kloof).

Barrières van projecten

Sommige projecten hadden moeite met het bereiken van hun doelgroep (Fitlab, Sluit die kloof, Voel je goed! Dukenburg) bijvoorbeeld doordat commitment bij de wervende organisaties ontbrak (Voel je goed! Dukenburg) of omdat veel communicatie over de uitvoering via de mail ging waardoor niemand zich verantwoordelijk voelde voor taken en ze oppakte (Liever blijven bewegen dan moe). Daarnaast had Fitlab moeite met het behouden van de doelgroep. Als oplossing hiervoor heeft bijvoorbeeld Samen fit en gezond haar doelgroep verruimd naar een gemengde groep, omdat er niet genoeg vrouwen met een niet-westerse achtergrond op het project afkwamen.

Een project benoemde dat ze meer variatie in het aanbod willen aanbieden bij het bezoeken van dezelfde evenementen (Gesond & Gesellig). Ook had een project geen last van barrières (Dansen is de ultieme braintraining).

Toekomst van de projecten

Veel projecten zijn bezig met het vinden van subsidie voor de toekomst. Het Voedselbos zal volgend jaar gesubsidieerd worden door GGIB met het geld wat bedoeld was voor het Fitlab (zij hebben afgezien van de subsidie omdat zij in een ander traject gelden ontvingen). Er zijn projecten die van de gemeente subsidie ontvangen (Dansen is de ultieme braintraining) of hierover in gesprek zijn (Fitcoins). Ook zijn er projecten die de mogelijkheden wat betreft subsidie bekijken (Urban Circus en Gesond & Gesellig (Jong Leren Eten)) en een project wat onafhankelijk van subsidies wilt worden (Soepie erbij). Daarnaast wil een project graag een erkende interventie bij het loket gezond leven worden (Kinderen voor een dag supermarktdirecteur).

Twee projecten gaan sowieso door (Jongerengroep KIEM - ontmoetingsactviteiten en Samen fit en gezond). Samen fit en gezond maakt nu gebruik van al gevormde groepen waardoor ze geen moeite hoeven te doen voor de werving. Voel je goed! Dukenburg gaat wellicht door als er commitment van de partners is of als een andere wijk interesse én deelnemers heeft. Twee projecten zijn na dit jaar gestopt (Liever blijven bewegen dan moe, Sluit die kloof).

Samenwerking in de projecten

Bij de meeste projecten is een nieuwe samenwerking opgezet en soms is een bestaande samenwerking voortgezet (de samenwerking is voortgezet bij Fitcoins, Liever blijven bewegen dan moe, Kinderen voor een dag supermarktdirecteur, Soepie erbij). De gezondheidsmakelaar van de GGD (een kernpartner) heeft als matchmaker gefungeerd bij het project Fitlab. Er zijn twee projecten waarbij een wisseling van uitvoerder was tussen de aanvraag van het project en de start van het project (Samen fit en gezond, Voel je goed! Dukenburg) waarbij de nieuwe uitvoerder niet bekend was met de doelgroep. Dit heeft beide projecten extra tijd gekost, maar nu hebben beide uitvoerders ervaring opgedaan met een, voor hen, nieuwe doelgroep.

Bij Soepie erbij werd expliciet benoemd dat door de samenwerking elke organisatie in zijn/haar eigen kracht gezet kon worden. Daarentegen werden bij andere projecten (Samen fit en gezond en Voel je goed! Dukenburg) sommige partners enkel betrokken bij de werving van de deelnemers, waardoor deze projecten moeite hadden met het werven van deelnemers. Sommige projecten hebben naast werving ook gebruikt gemaakt van partners voor de rest van de ochtendinvulling (Dansen is de ultieme braintraining) of promotie van de ontmoetingsactiviteiten (Jongerengroep KIEM). Ook is er een project waarbij stageplekken voor een andere partner aangeboden worden (Fitlab). Tot slot gaven twee projecten (Soepie erbij, Urban Circus) aan dat het uitvoeren van dit project voor een versterkte samenwerkingsband gezorgd heeft waardoor samenwerkingen in de toekomst makkelijker tot stand zullen komen.

Meerwaarde en behoeften richting GGIB

Bijna elk project benoemt dat de financiële ondersteuning vanuit GGIB ervoor heeft gezorgd dat het project heeft kunnen plaatsvinden of dat het project opgeschaald kon worden. Drie projecten (Jongerengroep KIEM, Liever blijven bewegen dan moe en Voel je goed! Dukenburg) geven aan dat ze de gezamenlijke opstart als leuk en inspirerend hebben ervaren. Daarnaast geven twee andere projecten (Kinderen voor een dag supermarktdirecteur, Soepie erbij) aan dat GGIB voor meer (naams)bekendheid heeft gezorgd. GGIB heeft ervoor gezorgd dat verschillende samenwerkingen voor de preventiegeldprojecten 2023 ontstaan zijn (Fitlab, Jongerengroep KIEM en Kinderen voor een dag supermarktdirecteur). Tot slot worden de korte lijnen met GGIB als meerwaarde benoemd.

Er zijn vanuit de deelnemende projecten enkele tips gedeeld richting GGIB. Sommige aanvragers waren graag beter op de hoogte geweest van de lessen van hun voorgangers (Liever blijven bewegen dan moe, Voel je goed! Dukenburg en Urban Circus). Ook zou er een workshop ‘hoe je doelgroep benaderen’, georganiseerd kunnen worden door GGIB. Daarnaast zien iresearch en Vincentius graag dat GGIB een verbindende en aanjagende rol gaat spelen in het koppelen van dit soort projecten aan de juiste financieringsaanvraag of een van de commerciële bedrijven die GGIB-partner zijn.

Jongerengroep KIEM had niet op het gebied van financiën maar op het gebied van werving meer gebruik willen maken van het netwerk. Ook geven ze aan dat ze het prettig hadden gevonden als GGIB hier zelf een actievere rol in gespeeld had.

Wil je het hele rapport ontvangen? Mail naar info@ggibnijmegen.nl.

Een selectie van onze partners

Voel jij ook die behoefte om Nijmegen groener en gezonder te maken?