Nijmegen in beweging tijdens de Vitaliteitsmaand
woensdag 6 november 2024
donderdag 23 juni 2022
Aan een picknicktafel in de beweegtuin van het CWZ vertellen Irene Hendriks en Fleur de Haan met aanstekelijk enthousiasme over de nieuwe Leefstijlpoli van het ziekenhuis. Die is nu twee maanden in bedrijf. Onder begeleiding van sportarts Irene heeft student Sportkunde Fleur samen met drie medestagiairs van de HAN gewerkt aan het opzetten van de poli. Die helpt patiënten bij het vinden van de juiste ondersteuning. Dat kan gaan om stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten maar ook om het aanpakken van financiële problemen of eenzaamheid.
Vanuit de Leefstijlpoli worden patiënten verwezen naar hulp dichtbij huis, zoals de buurtsportcoach, Bindkracht10 of Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI). “Leefstijlcoaching gebeurt niet in het ziekenhuis maar in de eigen wijk. Daar heeft het ook de meeste kans van slagen”, zegt Irene. Om daarna te benadrukken waar de meerwaarde van een Leefstijlpoli in het ziekenhuis wél zit: “De eerste stap naar hulp bij gezonder leven is voor veel mensen heel erg groot. Uit onderzoek blijkt dat een directieve verwijzing hierbij enorm helpt, zeker als een dokter dit doet. Dat heet het ‘witte jas-effect’.”
Scholing in gespreksvoering
En dat is precies wat de Leefstijlpoli van het CWZ biedt, in aansluiting op het speerpunt ‘vitaal & bewegen’. Er is nu een aantal poli’s waarvan de artsen hun patiënten na een gesprek over leefstijl kunnen doorverwijzen naar de Leefstijlpoli. De artsen hebben scholing gevolgd om dit gesprek in de spreekkamer goed en kort te voeren. “Als dokters zijn we gericht op genezen terwijl juist in het voorkomen of vertragen/afzwakken van ziekte veel winst valt te behalen”, aldus Irene. Fleur vult aan: “Vanuit de vereniging Arts en Leefstijl zijn er verschillende cursussen en webinars die we hebben ingezet om de artsen handvatten te geven.”
Makkelijk doorverwijzen
Om de drempel voor doorverwijzing vanuit de deelnemende poli’s zo laag mogelijk te maken, is er een optie toegevoegd aan het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Daarmee melden artsen letterlijk met één druk op de knop hun patiënt aan bij de Leefstijlpoli. En dat lijkt te werken. Want hoewel het initiatief nog in de beginfase zit, weten de artsen de Leefstijlpoli goed te vinden. Daarnaast kunnen ook patiënten zelf in bepaalde vragenlijsten aangeven dat zij een doorverwijzing willen. In de eerste twee maanden heeft dat de Leefstijlpoli negentig patiënten opgeleverd.
Positieve gezondheid
Komt een patiënt op de Leefstijlpoli, dan volgt een gesprek met Fleur of een van haar collega-stagiairs. Daarin vormt het spinnenweb van positieve gezondheid de leidraad. Het is belangrijk om de thema’s door te nemen: “Stoppen met roken wordt moeilijk als iemand bijvoorbeeld veel stress heeft. Je wil dus goed weten wat er speelt om iemand naar de juiste interventie te verwijzen”, licht Fleur toe. Drie weken na de intake bij de bewuste interventie krijgt de patiënt een telefoontje met de vraag hoe het is gegaan. En na drie maanden volgt een terugkommoment. Het moet nog blijken of deze manier van monitoren haalbaar blijft naarmate er meer patiënten komen, geeft Irene aan.
Over vijf jaar
Dat roept de vraag op waar de Leefstijlpoli over vijf jaar staat. Fleur hoopt dat alle afdelingen van het CWZ dan gebruik kunnen maken van de doorverwijsknop naar de Leefstijlpoli. En Irene? “Ik hoop vooral dat we niet aan ons eigen succes ten onder gaan. We doen dit gratis en krijgen geen vergoeding van de zorgverzekeraars. Het zou mooi zijn als daar iets in verandert. En verder hoop ik dat de aandacht voor een gezonde leefstijl en wat mensen daarin zelf kunnen doen dan net zo vanzelfsprekend is als de aandacht voor hun ziekte. Dat doel bereiken we niet als CWZ alleen, dat doen we samen met alle partners in de regio.”
Drie tips van Irene en Fleur:
1. “We hadden het hele plan van A tot Z kunnen uitdokteren maar zijn gewoon begonnen”: ga aan de slag en schaaf al doende bij op basis van de ervaringen die je opdoet.
2. “Het helpt om patiënten bij de kraag te vatten. We krijgen terug dat ze dat erg waarderen”: durf directief te zijn, de patiënt is je er dankbaar voor!
3. “We werken al samen met bijvoorbeeld Radboudumc, GGD en gemeente maar willen de samenwerking graag versterken en uitbreiden”: zoek de verbinding om samen verder te ontwikkelen.