Hoe begrijpelijk zijn jouw websiteteksten? Quiet Nijmegen deed de scan!
woensdag 8 januari 2025
woensdag 8 januari 2025
Veel Nederlanders hebben moeite met lezen. Ze begrijpen niet altijd wat er op een website staat. Stichting Quiet Nijmegen zet zich in voor mensen in armoede. Voor deze groep is het extra belangrijk dat ze de juiste informatie krijgt. Maar soms kunnen moeilijke teksten een drempel zijn. Daarom liet Quiet Nijmegen hun website en nieuwsbrief checken op toegankelijkheid door Communicatie studenten.
Vanuit de GGD Gelderland-Zuid en de Hogeschool van Arnhem/Nijmegen (HAN) kunnen organisaties hun website laten checken. Zijn de teksten te begrijpen voor iedereen? Is de opbouw logisch? Komt de boodschap goed genoeg over? Het doel voor het aanbieden van de gratis check is om bewustwording te creëren en websites eenvoudiger te maken, zodat deze voor iedereen begrijpelijk zijn.
Sanne, vrijwilliger bij Quiet Nijmegen, legt uit waarom deze check belangrijk is: "Onze doelgroep heeft vaak veel stress en Nederlands is niet altijd hun eerste taal. Daarom doen we ons best om alles eenvoudig te verwoorden (B1-niveau). We waren benieuwd waar we het nog begrijpelijker konden maken’.
Communicatiestudenten, Kieumylan en Minoes, begonnen met een introductiegesprek om de organisatie beter te leren kennen. Ze bekeken de website en nieuwsbrieven van Quiet Nijmegen en brachten in kaart waar verbeteringen mogelijk waren. Hierbij gebruikten ze richtlijnen van onder andere Klinkende Taal, een methode om teksten begrijpelijker te maken. Uiteindelijk hebben ze een rapport gedeeld met Quiet Nijmegen met verbeterpunten.
‘Tijdens het proces kregen we tussendoor al een paar inzichten’, vertelt Sanne. ‘Hoewel we denken dat we begrijpelijk schrijven, sluipen er toch lange zinnen en moeilijke woorden in’.
Uit de test kwamen concrete verbeterpunten naar voren, zowel in tekst als in lay-out:
Quiet Nijmegen heeft al verschillende verbeteringen doorgevoerd. De nieuwsbrief is overzichtelijker geworden met kortere teksten en een heldere opmaak.
"We hebben veel aan deze tips gehad," zegt Sanne. "Het was fijn om bevestiging te krijgen dat we op de goede weg zijn. Maar we zien ook dat het nog beter kan. Het adviesrapport is nu een handige checklist voor onze toekomstige teksten."
Sanne ziet dit project als een waardevolle investering. Ze vertelt dat naast de communicatieafdeling, ook andere afdelingen bewuster zijn van hun taalgebruik. ‘We letten nog scherper op hoe we communiceren. Het is alsof er een zaadje is geplant, dat hopelijk blijft groeien’.
Met dit project wil GGD en de HAN andere organisaties inspireren om ook kritisch naar hun communicatie te kijken. ‘Eenvoudig schrijven is niet altijd makkelijk’, zegt Sanne, ‘maar het is zo belangrijk. Het zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord en begrepen voelt.’
Wil je meer weten over de toegankelijkheidscheck voor jouw website, of zelf aan de slag met begrijpelijk schrijven? Neem contact op met José Keetelaar: jkeetelaar@ggdgelderlandzuid.nl.