Innovatielab levert vijf ideeën om kinderen gezonder te krijgen

woensdag 7 februari 2018

Een gezond tussendoortje ontwikkelen voor Heinz. Dit is een van de resultaten die het Innovatielab Gezonde Kidsmarketing heeft opgeleverd. Dit Innovatielab vond gisteren plaats in het NEC stadion. Ruim 50 studenten van verschillende opleidingen deden er aan mee. Zij bedachten mooie ideeën en oplossingen voor gezondheidsvraagstukken. Het bedrijfsleven zet kidsmarketing met succes in om kinderen te verleiden tot ongezond gedrag. Tijdens het Innovatielab gebruikten studenten deze commerciële marketingtechnieken ook. Maar nu om bij te dragen aan gezond gedrag bij kinderen.Het Innovatielab werd georganiseerd door iresearch en Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen.

Vraagstukken Gezonde Kidsmarketing

Veel bedrijven en organisaties vragen zich af hoe ze kunnen werken aan de gezondheid van kinderen. Aan deze bedrijven en organisaties is gevraagd om deze vraagstukken in te dienen voor een Innovatielab Gezonde Kidsmarketing. Er zijn verschillende vraagstukken ingediend en hieruit zijn er 5 gekozen. De ze vraagstukken kwamen vanuit AHXL, Heinz, de gemeente Nijmegen en Food for Care.

Innovatielab op 6 februari

Wilco van Schaik, algemeen directeur van NEC opende het Innovatielab. Daarna bogen 10 studententeam zich over de ingediende vraagstukken. Per vraagstuk bedachten 2 studententeams ideeën. Tijdens de dag waren er experts aanwezig om vragen aan te stellen. In de middag konden de studenten hun ideeen uittesten op een panel van basisschoolleerlingen. Aan het eind van de dag presenteerden de studententeams hun idee aan de indieners. Per vraagstuk is een winnaar gekozen. AHXL, Heinz, de gemeente Nijmegen en Food for Care gaan deze ideeën ook echt in de praktijk brengen. De studenten beoordeelden de dag met een dikke 8!

De vijf winnende ideeën

Voor AH XL is een actie bedacht om kinderen en ouders te helpen de gezonde keuze te maken. Voor Heinz bedachten de studenten een gezond tussendoortje voor kinderen.De gemeente Nijmegen kreeg hulp bij het gezonder maken van het horeca assortiment van de speeltuinen Brakkefort en de Leemkuil. Ook kreeg de gemeente ideeen om kinderen meer buiten te laten spelen. Voor Food for Care is een idee ontwikkeld om kinderen die verblijven in het Amalia Kinderziekenhuis te betrekken bij hoe hun eten wordt gemaakt.

Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen

‘Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen’ is een initiatief van de gemeente Nijmegen, Radboudumc en GGD Gelderland-Zuid. Deze organisaties werken de komende 10 jaar samen om de stad groen, gezond en in beweging te krijgen. Er gebeuren al veel goede dingen. Die zijn een voorbeeld voor anderen. Groen gezond en in beweging organiseert ontmoetingen en deelt resultaten en kennis. Ze wil onderwerpen, mensen en partijen verbinden om zo van elkaar te leren.

iresearch

Onderzoeks- en adviesbureau iresearch maakt gezondheidskennis inzichtelijk, toegankelijk en toepasbaar voor organisaties, overheden en bedrijven. Vanuit maatschappelijk oogpunt zetten zij zich al bijna 3 jaar in voor de kanteling van ongezonde naar gezonde kidsmarketing met als doel bij te dragen aan het gezond en gelukkig opgroeien van kinderen.

Voel jij ook die behoefte om Nijmegen groener en gezonder te maken?