Lancering website 'Choose Your Cheers'
woensdag 29 januari 2025
woensdag 29 januari 2025
Met steun van onze preventiegelden in 2023 en 2024 is het project ‘Supermarktdirecteur voor 1 dag’ uitgegroeid tot een inspirerend initiatief. Het doel? Kinderen en supermarkten betrekken om bewustwording rondom kidsmarketing en gezonde voeding te creëren.
Dankzij een ontwikkelde en geteste werkwijze kunnen scholen en supermarkten dit project nu zo veel mogelijk zelfstandig uitvoeren. Maar wat houdt dit project precies in? Wij namen een kijkje bij de Brede School Prins Maurits Nijmegen en hun samenwerking met Jumbo Malvert.
Groep 5 van de Brede School Prins Maurits stapte in de schoenen van een supermarktdirecteur. De kinderen bezochten supermarkt Jumbo Malvert en leerden hoe marketing vaak wordt ingezet om ongezonde producten aantrekkelijk te maken. Samen met de supermarktmanagers Marike en Niels bedachten ze creatieve manieren om gezond eten in de spotlight te zetten.
De kinderen bedachten een grabbeldoos gevuld met fruit en weetjes. Deze moet strategisch bij de kassa staan. Of, een blenderbar waar kinderen fruit kiezen en mixen met yoghurt of melk. De gezonde drank kan meegenomen worden in een herbruikbare beker. En, een spaarsysteem waarbij kinderen stickers verdienen bij fruitaankopen. Alle ideeën zijn erop gericht om het kiezen van fruit leuker te maken.
Supermarktmanager Niels reageerde enthousiast: ‘De kinderen hebben ons frisse en originele ideeën gegeven waar we echt mee aan de slag zijn gegaan.’ Het idee van de Grabbelton is werkelijk overgenomen in de winkel, deze staat nu bij de servicebalie. Kinderen die fruit kopen mogen hier grabbelen. Ook komt er een landelijke spaaractie, en het bestaande gratis fruit in de winkel wordt leuker aangeboden, namelijk via een robot.
De kinderen zijn zo trots als ze de resultaten horen, ‘Wow, mijn idee is precies zo uitgevoerd zoals ik het bedacht had,’ vertelt de bedenker van de grabbelton. ‘Het idee van mijn spaaractie hebben ze een beetje veranderd naar een véél leuker idee!’, horen we luidkeels door de supermarkt.
Tijdens het project ontdekten de kinderen interessante inzichten. Zo viel het hen op dat ongezonde producten vaak op ooghoogte van kinderen staan. Dankzij de lessen en het bezoek leerden ze meer over gezonde voeding. Kinderen deelden wat ze hebben opgestoken: ‘Gezond eten is belangrijk, maar het moet wel makkelijker te kiezen zijn.’ Dit project laat zien hoe belangrijk het is om jonge generaties te betrekken bij vraagstukken rondom gezonde voeding en hoe hun frisse perspectief waardevolle inzichten oplevert voor de supermarkten.
Het succes heeft zich al bewezen bij de scholen en de supermarkten. Door het ontwikkelen en testen van de werkwijze kunnen scholen en supermarkten dit project nu grotendeels zelfstandig uitvoeren. We hopen op nog meer samenwerkingen tussen scholen en supermarkten. Het is een win de voor school, supermarkt, kind en onze gezondere leefomgeving!
Op deze manier bouwen we samen aan een toekomst waarin gezonde keuzes voor iedereen toegankelijk en aantrekkelijk zijn!
Neem contact op met Auke Rothoff (iresearch): arothoff@iresearch.nl als je als school of supermarkt mee zou willen doen!
Het project is opgezet door iresearch, de Kinderraad, GGD Gelderland-Zuid, HAN, Radboudumc/AMPHI, en mede mogelijk gemaakt door Jong Leren Eten.